Ναι στον νέο Νόμο για τα Ζώα Συντροφιάς, χωρίς αυταπάτες
Το ελληνικό Κόμμα για τα Ζώα (ΚΓΤΖ) καλεί τους βουλευτές του ελληνικού κοινοβουλίου να υπερψηφίσουν κατ’ αρχήν το Νομοσχέδιο «για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - πρόγραμμα Άργος» που εισαγάγει η κυβέρνηση.
Οι φιλόζωοι και οι οργανώσεις μας καλούμαστε να το υποστηρίξουμε και να διευρύνουμε τις κατακτήσεις του, τόσο στο διάστημα της Διαβούλευσης (έως την Πέμπτη 20 Μαΐου 2021 στις 10 μ.μ.).
Για την «άτυπη διαβούλευση» του κ. Πέτσα
Το ΚΓΤΖ μέμφει την κυβέρνηση, και ιδιαίτερα τον αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών κ. Στέλιο Πέτσα, ο οποίος το διάστημα που μεσολάβησε από την έγκριση του Νομοσχεδίου από το υπουργικό συμβούλιο (23 Φεβρουαρίου 2021) έως την ημέρα που αυτό αναρτήθηκε στη διαβούλευση (7 Μαΐου 2021), ανέλαβε να συμπεριλάβει στο σχέδιο νόμου όλα τα αιτήματα των εχθροζωικών κέντρων εξουσίας (κυνηγών, κτηνοτρόφων, κτηνιατρικών και αυτοδιοικητικών παραγόντων), σε αυτό που ο ίδιος αποκάλεσε «άτυπη διαβούλευση» (sic).
Εξαιτίας της «άτυπης διαβούλευσης» του κ. Πέτσα, ο νόμος-τομή έγινε νόμος-το μη χείρον!
Το ελληνικό ΚΓΤΖ ζητάει από την κυβέρνηση να δημοσιοποιήσει το αρχικό κείμενο του Νόμου, όπως κατατέθηκε στο υπουργικό συμβούλιο στις 23 Φεβρουαρίου, για να μπορούν όλοι οι πολίτες να μετρήσουν τη ζημιά από την «εν κρυπτώ» «διαβούλευση» του κ. Πέτσα.
Το φιλοζωικό κίνημα στη διαβούλευση και μετά την ψήφιση του νόμου
Το ελληνικό ΚΓΤΖ καλεί όλους όσοι αγαπούν τα ζώα να συμμετέχουμε στη διαβούλευση έως την Πέμπτη 20 Μαΐου 2021 στις 10 μ.μ.
Μετά την ψήφιση του νόμου οφείλουμε να αναλάβουμε πρωτοβουλίες που θα καλύψουν τα πολλά κενά και θα αποσαφηνίσουν, υπέρ των ζώων, τις πολλές του ασάφειες και τις «γκρίζες ζώνες» του Νόμου.
Θετικά σημεία του νομοσχεδίου
Πιο συγκεκριμένα, στη διαβούλευση που συνεχίζεται έως την Πέμπτη 20 Μαΐου 2021 στις 10 μ.μ., οι φιλόζωοι καλούμαστε να υποστηρίξουμε (κατά σειρά άρθρων στη διαβούλευση), τα εξής σημαντικότερα σημεία:
Άρθρο 3:
• Την έννοια του «αναδόχου» (στους ορισμούς και στα άρθρα 3, 4 κ.λπ.).
Άρθρο 4:
• Τη δημιουργία Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς.
Άρθρα 5, 6, 7, 8, 29:
• Την υποχρεωτική στείρωση των ζώων συντροφιάς και την οικονομική ενίσχυση των στειρώσεων.
Άρθρο 8:
• Την εξασφάλιση γενναιόδωρης χρηματοδότησης για την υλοποίηση των προνοιών του νομοσχεδίου.
Άρθρα 16, 36:
• Την αυστηροποίηση της πάταξης της κακοποίησης των ζώων συντροφιάς και τη δημιουργία πενταψήφιου τηλεφωνικού αριθμού καταγγελιών.
Άρθρο 23:
• Την καθιέρωση ωρών επισκέψεων στα καταφύγια των ΟΤΑ ή των ΜΚΟ.
Άρθρο 27:
• Την αποσαφήνιση πολλών θεμάτων που αφορούν τα δικαιώματα των ζώων συντροφιάς και των επιμελητών τους (π.χ. πρόσβαση σε παραλίες).
Άρθρο 30:
• Την καθιέρωση «συνήγορου των ζώων» στον Συνήγορο του Πολίτη.
Άρθρο 32:
• Την εκπαίδευση των σωμάτων ασφαλείας σε θέματα δικαιωμάτων των ζώων συντροφιάς.
Άρθρο 33:
• Την αξιολόγηση της εφαρμογής του Νόμου, με τη δημιουργία Επιτροπής Παρακολούθησης.
Θεωρούμε πάντως πως η έννοια της «ηλεκτρονικής ψηφοφορίας» για τον ορισμό του εκπροσώπου των φιλοζωικών σωματείων μπορεί και πρέπει να αντικατασταθεί από διαδικασία επιλογής του εκπροσώπου των φιλόζωων από τα υπόλοιπα μέλη της Επιτροπής Παρακολούθησης, με την υποβολή βιογραφικών και μετά από συνέντευξη, των υποψηφίων που θα ορίσουν οι αναγνωρισμένες φιλοζωικές ομοσπονδίες της χώρας και οι φιλοζωικές οργανώσεις με θεσμικό ρόλο.
Τη μεταφορά πολλών αρμοδιοτήτων για τα ζώα συντροφιάς από το ΥΠΑΑΤ.
Αρνητικά σημεία του νομοσχεδίου
Αντιθέτως, χρειάζεται να βελτιωθούν ή να καταργηθούν:
Άρθρο 2 (Ορισμοί):
• Ο ορισμός για τα ζώα συντροφιάς να μην παραπέμπει σε ένα κανονισμό της ΕΕ για τις... μεταδοτικές νόσους (!).
• Ως «εκτροφέας» να προσδιορίζεται πάντοτε ο επαγγελματικός χαρακτήρας της εκτροφής. Η έννοια του «ερασιτέχνη εκτροφέα» στερείται νοήματος.
• Να οριστεί ρητά το πλαίσιο των «σκύλων εργασίας». Όπως κάθε εργαζόμενος έχει δικαιώματα, έτσι και οι συνθήκες δουλειάς των σκύλων εργασίας θα πρέπει να διέπονται από συγκεκριμένο πλαίσιο ευζωίας.
Άρθρο 5:
• Οι πρόνοιες για τις υποχρεωτικές στειρώσεις να ισχύσουν αμέσως, τρεις μήνες μετά τη δημοσίευση του Νόμου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
Η έναρξη των υποχρεωτικών στειρώσεων δεν μπορεί να αναβάλλεται για το... 2023!. Η παραπομπή της εφαρμογής του Νόμου για... δυόμισι χρόνια αργότερα, στην ουσία ακυρώνει τις σχετικές πρόνοιες για την υποχρεωτική στείρωση!
• Να προβλέπεται η πλήρης εφαρμογή της υποχρεωτικής στείρωσης έως το 2026.
• Τυχόν μεταβατική διάταξη για την εφαρμογή της υποχρεωτικής στείρωσης των ζώων να συμπίπτει χρονικά οπωσδήποτε με την έναρξη λειτουργίας της «Πανελλήνιας Πλατφόρμας Υιοθεσίας Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς».
Άρθρο 6
• Να μειωθεί η ηλικία που επιτρέπεται να αναπαραχθεί ένα ζώο (μεταξύ 4 και 8 ετών) και να επιτρέπονται έως το πολύ από 5 έως 7 γεννήσεις για κάθε ζώο, με όλες τις προδιαγραφές ανάπαυλας των ζώων που προβλέπει η νομοθεσία.
Άρθρα 7, 18, 23
• Να αυστηροποιηθούν οι προϋποθέσεις για ευθανασία των ζώων και να μεταφερθούν όλες οι σχετικές αναφορές σε ένα, ενιαίο άρθρο, στο οποίο να προβλέπονται πολύ αυστηρές ποινές για όσους καταχρώνται του δικαιώματός τους να κάνουν ευθανασία στα ζώα και το αξιοποιούν ως μέσο γενοκτονίας των αδέσποτων ζώων.
Άρθρο 12
• Να υπάρξει ρητή πρόβλεψη ότι ο κανονισμός πολυκατοικίας που θα θέτει ως ανώτατο όριο τα δυο ζώα ανά διαμέρισμα δεν θα επηρεάζει προγενέστερες συνθήκες ενοικιαστών που τηρώντας όλες τις υγειονομικές διατάξεις έχουν περισσότερα ζώα στο διαμέρισμα τους.
• Να απαγορευτεί ρητά η τήρηση ζώων σε ταράτσες, ακόμα και αν συμφωνούν όλοι οι ένοικοι.
Άρθρο 15
• Να καταργηθεί η αναφορά σε «ζωολογικούς κήπους και εκθέσεις (ζώων)».
Άρθρο 18
• Να καταργηθεί κάθε ιδιαίτερη αναφορά στη «λεϊσμανίωση». Η σύνδεσή της με την ευθανασία είναι απαράδεκτη, καθώς πρόκειται πλέον για νόσημα που θεραπεύεται.
Άρθρο 39
• Να εκλείψουν όλες οι απαλλακτικές από την υποχρέωση της στείρωσης διατάξεις που αφορούν σε συγκεκριμένες ομάδες (κυνηγοί, κτηνοτρόφοι κ.ά) οι οποίες και φέρουν τεράστια ευθύνη για τον πληθυσμό τον αδέσποτων ζώων στη χώρα μας σήμερα.